Είναι αλήθεια ότι τον τελευταίο καιρό η Βιολογία Μέσης Εκπαίδευσης καταφέρνει να κερδίζει χρόνο προβολής στα ΜΜΕ. Είναι επίσης αλήθεια ότι η προβολή αυτή είναι αρνητική.
Κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς γίναμε μάρτυρες αριθμού αρνητικών δημοσιευμάτων στα ΜΜΕ για τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα (ΝΑΠ) της Α' Γυμνασίου. Η άποψή μου είναι ότι τα σχόλια αυτά συνέβαλαν με θετικό τρόπο στην τελική διαμόρφωση των ΝΑΠ. Το ιστολόγιο cyprusbiology είχε αφιερώσει στο θέμα αυτό τέσσερις αναρτήσεις (βλπ Ο γάμος και το σεξ στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Βιολογίας Α' Γυμνασίου, Ο Αδάμ, ο Νώε και η ποικιλομορφία των οργανισμών, Ραδιοφωνικές εκπομπές και δημοσιεύματα σχετικά με τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Βιολογίας Α' Γυμνασίου και Τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Βιολογίας Α' Γυμνασίου εξακολουθούν να συναρπάζουν).
Ενώ τα ΝΑΠ Α΄ Γυμνασίου έχουν τροποποιηθεί μετά από κοινωνικές πιέσεις, πολλά είναι τα άλυτα θέματα που καλείται να αντιμετωπίσει η Βιολογία Μέσης Εκπαίδευσης. Ενδεικτικά αναφέρω:
- τον όγκο της ύλης στη Βιολογία Γ' Λυκείου σε σχέση με τις διδακτικές περιόδους που κάνει τη ζωή μαθητών και διδασκόντων δύσκολη και προάγει την παραπαιδεία,
- την απουσία του πιο ουσιαστικού κεφαλαίου της Βιολογίας από την ύλη όλων των τάξεων Γυμνασίου και Λυκείου (βλπ σχετική ανάρτηση) και
- την απώλεια από τον κλάδο των Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας που δόθηκαν στις καθηγήτριες Οικιακής Οικονομίας (!!!!!!!!).
Πως είδε ένας υποψήφιος τις εξετάσεις στο μάθημα της Βιολογίας
Αξίζει κανείς να διαβάσει και τα σχόλια των αναγνωστών του άρθρου. Για να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται μπορείτε να διαβάσετε και το Γραπτό των Παγκυπρίων Εξετάσεων Βιολογίας 2013.
Ευτυχώς, δεν είναι όλες οι διαπιστώσεις του μαθητή δικαιολογημένες. Ας δούμε κάποια μέρη του δημοσιεύματος αναλυτικά:
1. "Δυστυχώς όμως το γραπτό για μένα αλλά και για την συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών όπου παρακάθισαν στα εξεταστικά κέντρα εκτός από δύσκολο,ξέφευγε και από την προκαθορισμένη ύλη."
Εδώ ο μαθητής έχει άδικο. Το γραπτό δεν εκφεύγει από την εξεταστέα ύλη που αναγράφεται στον Οδηγό Εξετάσεων.
2. "Για να έγραφε κάποιος σήμερα θα έπρεπε να είχε προηγουμένως διαβάσει όλες τις λεπτομέρειες του κάθε κεφαλαίου, να καταλάβαινε την διατύπωση της άσκησης και να είχε γνώσεις πέρα από το Λύκειο. Μου είναι αδιανόητο ότι οι λεπτομέρειες ήταν το 75% τουλάχιστον του συνολικού γραπτού. Επίσης υπήρχαν σχήματα ακατανόητα αφού δε ξεχώριζες τι σου έδειχναν τα βέλη (Μέρος β' άσκηση 10). Τέλος ζητούσε ασκήσεις που δεν είχαμε διδαχθεί στο σχολείο."
Είναι αλήθεια ότι το γραπτό ζητούσε λεπτομέρειες. Για να μην παρεξηγηθώ: οι λεπτομέρειες που ζητήθηκαν δεν ήταν εκτός ύλης. Και δεν είναι λάθος να ζητούνται λεπτομέρειες σε κάποια ζητήματα. Όταν, όμως, ξεπερνάς ένα όριο στις λεπτομέρειες που ζητάς τότε ευνοείς τα άτομα που παπαγαλίζουν κι όχι τα άτομα που σκέφτονται με κριτική σκέψη. Μας έχει λεχθεί πολλές φορές στα σεμινάρια Βιολόγων που διοργανώνονται από το Υπουργείο ότι σκοπός μας είναι να προάξουμε την κριτική σκέψη! Δάσκαλε που δίδασκες...
Ακόμα, το γραπτό δεν είχε διαβάθμιση δυσκολίας. Δηλαδή δεν είχε εύκολες, μέτριες και δύσκολες ασκήσεις. Ο βαθμός δυσκολίας ήταν ψηλός ακόμα και σε ασκήσεις Α΄ Μέρους. Για παράδειγμα, το πρώτο πράγμα που ζητά το γραπτό είναι μια λεπτομέρεια στην υδρόφιλη κεφαλή ενός φωσφορολιπιδίου όπου ο/η μαθητής/τρια έπρεπε να θυμηθεί τα τρία μέρη από τα οποία αποτελείται (χολίνη, φωσφορική ομάδα, γλυκερίνη). Κι αυτό στο πρώτο υποερώτημα της πρώτης άσκησης του Α΄ Μέρους. Όπως καταλαβαίνετε η ψυχολογία των μαθητών/τριών κατεδαφίστηκε σαν χάρτινος πύργος από την αρχή του γραπτού. Προκαλώ όσους σπεύδουν να θεωρήσουν όσα λέω υπερβολικά να κάνουν μια έρευνα μετρώντας το ποσοστό των μαθητών που απάντησαν σωστά το υποερώτημα Α1α. Αν δεν είναι κάτω του 5% θα απολογηθώ με λυγμούς.
Παρόλα αυτά δεν θα συμφωνήσω με τη διαπίστωση του μαθητή ότι στα σχήματα δεν ξεχώριζες τι σου έδειχναν τα βέλη. Ούτε οι ασκήσεις πρέπει να είναι ίδιες με αυτές που έχουν διδαχθεί τα παιδιά στο σχολείο. Η Βιολογία δεν είναι Μαθηματικά...
3. "Προσωπικά πιστεύω ότι δεν ήταν αποτυχία των μαθητών αλλά των όσων είχαν δουλέψει γι’ αυτό (θεματοθέτες κτλ). Ήταν ένα γραπτό για μαθητές ιδιωτικών λυκείων που ουσιαστικά η ύλη τους πλησιάζει πολύ την ύλη των GCΕ αλλά και των μαθητών που πάνε GCΕ. Ήταν μια «σφαγή» για τους υπόλοιπους που μας προσγείωσε πολύ απότομα."
Μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου και με βαριά καρδιά θα συμφωνήσω ότι οι θεματοθέτες δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους. Δεν γνωρίζω ποιοι ήταν και το θέμα δεν είναι προσωπικό.
Θεωρώ τα σχόλια του μαθητή για τα ιδιωτικά σχολεία και τα GCE εκτός πραγματικότητας και δεν θα τα σχολιάσω.
Το σίγουρο είναι ότι η αρνητική δημοσιότητα του μαθήματος λόγω και του συγκεκριμένου γραπτού αλλά και η υπερμεγέθης ύλη που αναγκάζει τους συναδέλφους να προχωρούν με γοργούς ρυθμούς προτού τα παιδιά την αφομοιώσουν, θα οδηγήσουν αργά ή γρήγορα σε μείωση των παιδιών που θα διαλέγουν Βιολογία με καταστροφικές συνέπειες για τον κλάδο. Αν δεν αλλάξει η νοοτροπία των αρμοδίων στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού θα οδεύσουμε ως κλάδος προς νέες ήττες!
http://www.sigmalive.com/news/local/46421
ΑπάντησηΔιαγραφή